onsdag 12 maj 2021

Piteå 400 år

 

Idag är det så dags. Vår lilla stad vid havet i Norrbotten fyller 400 år. För 100 år sedan firades det på Rådhustorget i Piteå, den bild jag tittat på så bestod besökarna mestadels av svartklädda män i höga hattar. För 50 år sedan 1971 när Piteå fyllde 350 år så var kronprins Carl Gustav här i stan och fick höra på lite olika uppträdanden. I år var det lite speciellt då den trista pandemin sätter käppar i hjulet för allt firande på plats. Det blev ett firande digitalt i stället. Palt har delats ut till alla som vill. Sen har det varit sändning från Studio Acusticum med förinspelade inslag, folk på plats och så mina favoriter som uppträdde nämligen Bo Kaspers orkester. Bra alternativ till inget firande alls. Sen har även 4 st JAS 39 Gripen flugit över några gånger i eftermiddag. Det är väldigt maffigt att se och höra. Grattis Pitstan.

Jag har för övrigt fått ett negativt provsvar på mitt första covid-19 test precis som jag trodde. Nu håller jag tummarna att nästa testsvar kommer snart så jag kan börja leva som vanligt och stackars mannen får flytta hem igen och sova i en skön säng.

Har varit till stugan idag och nätat av några buskar. Har även slipat och torkat av listerna som jag ska måla. Vårt nya trägolv har kommit idag och det är en rejäl bunt som Marcus körde hem till oss. Skönt att ha det hemma i alla fall. Mannen har fortsatt med att isolera och det får framåt allt eftersom. Blir bra när det är klart för M gör ett jättejobb.

Inga kommentarer: