söndag 27 december 2020

Vaccinet är här!


 Idag har 10000 doser av ett vaccin nått alla länder inom EU. Det betyder att boende på särskilda boenden och personal har börjat att vaccinerats. Redan under veckan kommer det ytterligare 80000 doser för de personer med hemtjänst och den personalen. Efter ett tag så ska det komma 200000 doser/vecka men det är någon månad bort då det öppnar ytterligare en fabrik för produktion för detta vaccin. Jag känner mig faktiskt lite rörd att det inom 6 månader kommer att kunna gå att leva som vanligt igen och träffa bekanta utan att var rädd.

I morse när jag vaknade var det snöstorm vid havet. Det är ju samma här i stan men det blåser inte lika hårt här. Från 0 grader till plusgrader som då kommer som regn och det är ju lite synd att det vita inte får ligga kvar på ett fint sätt på träd. Jag fick i alla fall spåra själv från stugan fram efter Havsbadsvägen till avfarten till Guldkusten. Tur att jag har bytt bil för den här går som ett spjut och det är inte ens obehagligt att köra trots att det är spårigt. 

I går blev det bastu och mys i stugan men lugnt och skönt. Vi såg alla avsnitt av Vår tid är nu. Vilken bra serie det är, synd att det nu är slut. Men man kan ju alltid hoppas att de gör ytterligare en variant på något årtal. Jag personligen gillar mest de avsnitt som varit innan 60-talet. Men det är ju som sagt olika vad man gillar för något.


Morfar fick ju besök igår av mamma, Jan och mig. Han sov när vi kom och han låg på sidan. Trots att han är så trött så blir han glad när han ser oss. Han pratar lite men somnar om där emellan. När man håller i hans händer som trycker han tillbaka och kommenterar om man är varm eller kall. Sen när jag strök honom över kinderna så tittade han upp på mig och gav mig det finaste av alla leendena. Oj vad jag blev glad och rörd. Lika hemskt att lämna honom varje gång för jag vet inte om det var sista gången jag träffade honom? Idag har mina 2 andra morbröder varit där och statusen är ungefär detsamma som igår. Enligt sköterskan är han i alla fall uppe någon gång varje dag på toa och sitter uppe en liten stund. Han har inga liggsår och de smörjer hans otroligt smala kropp 2 gånger/dag. Han äter ju inget utan dricker bara så han har magrat otroligt mycket senast tiden. 

Idag har mannen varit kvar i stugan och jag har tvättat och tagit det lugnt i läggan. Nu efter middagen så lägger vi 1000 bitars pussel. Avkopplande för hjärnan men taskig arbetsställning för nacke och rygg vilket gör att man måste pausa då och då.

Vardag för mannen i morgon igen, för mig är det några dagar med kompledigt efter denna hektiska höst.

Inga kommentarer: