onsdag 23 december 2020

Uppesittarkväll

 Min sovmorgon började 6.40! Så är det när kroppen har en inställd klocka. Jag vaknade till spöregn så nu är all vår snö helt borta. Det är verkligen helt kolsvart under hela dagen trots att solen har återvänt men det ser vi inget av ännu.

Har bakat lite och så griljerat skinkan. Dessutom har vi köpt en ny TV idag då vår 14 år gamla inte riktigt vill samarbeta längre. Den har fortfarande en bra bild och det i sig är ju helt otroligt men det är en plasma så den har väldigt svart färg och det märks på kvaliteten på den gamla apparaten. Nu blev det en Panasonic 65" så den är rejält stor. Mycket bra bild och att man kan streama direkt från apparaten blir ju en nyhet för oss som kört gammal teknik med CromeCast.


Har varit till Hortlaxgården till morfar. Jag fick veta att han igår mådde otroligt illa, var oroligt orolig och hade ångest. Idag var det som tur var inte så men han är inte alls pigg. Sover väldigt mycket, somnar i samtalet, tittar på oss, pratar lite men somnar om igen. Sorgligt att se men det går tyvärr bara åt ett håll. Han har haft lunginflammation och den pencillin han har fått har slagit ut magen och så har han fått svamp i munnen. Så kan det tydligen bli när man är gammal. Han dricker nyponsoppa och så var han väldigt törstig. Han vill ha rejält kallt vatten men om han dricker för mycket så börjar han att må dåligt. Han har fått en spruta mot illamående så han var tvungen att ta det lite lugnt med vätskan för att inte börja må illa igen. Usch vad jag blir sorgsen och gråtmild på när jag tänker att min morfars liv går mot slutet. Han har levt länge och jag är så tacksam för det men en bit av mig dör när morfar inte kommer att finnas där mer. Undrar om en mor/far förälder har mer tid med sina barnbarn än med sina barn för det känns verkligen som att mormor och morfar har haft mycket kvalitetstid med mig genom åren. De har ju även haft tid med Viktor under hans första år. Han kommer att vara så otroligt saknad. Jag är tacksam att ha en morfar i så många år vid min sida.


Uppesittarkväll med god mat tillsammans med sonen. Det blev hasselbackspotatis, älgfilé, tomat med svampsmör, vinsås, beasås och grönsaker. Ett vin som hade korkskada så det korkade vi på igen och öppnade ett annat vin. Sen hade jag bakat en maffig kaka från ett TV program, god men mastig choklad kaka. Nu är det Bingolotto med Lotta Engberg. Hoppas på storvinsten i kväll. 


Inga kommentarer: