torsdag 30 december 2021

Summering 2021

 Jag brukar alltid försöka göra en summering av året. Även detta 2021 har dominerats av covid-19 och mycket har handlat om att hålla avstånd, tvätta händerna och att göra test vid minsta lilla känsla av förkylning. Ett sorgligt år då jag inte har morfar kvar i livet. 


Januari
, 2/1-2021, året hade precis börjat då morfar somnade in. Han blev 99 år och nästan 3 månader. En aktningsvärd ålder och hans hälsa sviktade mot slutet så för hans skull var det skönt att få somna in. För oss andra är det så sorgligt och saknaden är stor. 

Skolan drar igång med restriktioner och det är 1 år sedan covid-19 kom till Sverige. Hemmajobb är det nya när det går, de flesta mötena sker via Teams som jag nu börjar vara ganska bra på.. Vissa dagar så sitter både jag och mannen hemma och det går ju sådär. Julen städas ut och det blir rent och ljust hemma. Ett frö börjar gro i mig att jag tycker det är otrevligt och otäckt att dela tvättstuga, ta i ledstänger och allmänt dela trapphus med andra under Coronapandemin. Vi tillbringar nästan alla helger i stugan. 70 cm snö på ett dygn, en snösmocka i Piteå. Från att inte haft speciellt mycket snö så kom det rejält på en gång. 

22/1-2021 har vi begravning med restriktioner i gravkapellet i Hortlax. Emma Bogren sjöng så fint och det var en heltokig präst som pratade om "Gunnar" i början av jordfästningen. Vi sade till och då ändrade han till rätt namn. Efteråt så var Görans barn samt jag och mannen på statt och åt en god lunch med tårta som avlutning. Där pratade vi minnen och kunde både skratta och gråta lite. Ett fint avslut och cirkeln slöts då morfar jobbat på stadshotellet i 43 år innan han gick i pension. 

En ny president Joe Biden svärs in i USA och han har det tufft.

I Piteå är det 110cm snö och det börjar närma sig rekord, 60 år sedan det var så stor snömängd hos oss. Mamma fyller 73 år och det firar vi med att fika. 


Februari,
 Jag går på Yinyoga ännu en gång eller rättare sagt så yogar jag hemma via Zoom och jag gillar det verkligen att slippa åka iväg utan kan göra allting hemmavid. 

Covid härjar och i vårt land dör det otroligt många varje vecka. Jag känner att det vore bra om man stänger ner ännu mer i samhället men så blir det inte. Mycket hänger på varje enskild människa och alla sköter sig inte. Jag e-handlar och hämtar mina påsar på ICA. Jag undviker folk men är ute och rör på mig utomhus.

3:a i Sverige på Munskänkarnas praktiska prov. Känns kul att jag klarade det. Vaccination för äldre startade för en stor mängd personer. Kallt ute men det är ju februari men det är även fina helger då vi kan elda och äta utomhus. I slutet av månaden är det plusgrader och det känns som vårvinter. Vi flyttar ut till stugan och det funkar bra att vara som sorkar som går i snögångar. Svärmor fyller 94 år och hon ramlar vid 2 tillfällen men det går trots allt bra. 



Mars
, härlig månad med vackra soluppgångar och mångata. Jobbar en del hemifrån men även på plats då det blir lite skevt då medarbetarna inte kan jobba hemifrån och Sverige går in i en tredje våg av covid-19. 

Att titta på konserter hemifrån är det nya. Gillar ju såklart att vara på plats men när det inte går så får man ju kultur men på ett nytt sätt.

Vi bestämmer oss för att säga upp lägenheten och jag hämtar kartonger för att börja att packa ner allting som vi inte kommer att behöva. Vi har ju redan ett bohag i stugan så det är mycket som ska packas ner och förvaras tills vi har ett nytt hus här. Vissa saker ska säljas och andra ska förvaras i ett förråd.

Mina frön har kommit upp och det är dags att skola om plantorna, oj vad jag gillar den växtkraft som finns i dessa små frön. 

Ishalka utomhus då vädret är upp och ner hela tiden. Sommartid börjar och kan det vara den sista gången? Massage, yoga och att packa och rensa så ser mitt liv ut denna månad. 

Vi bestämmer oss för att köpa ny kyl/frys och att lyfta hela golvet och extraisolera och byta golv. Har köpt förvaring från IKEA men det får vänta tills renoveringen är gjord.


April,
 Nu är det påsk och det är ju alltid härligt. Påskbord med lilla familjen. Vinprovning via nätet och det är ju smidigt, denna gång med smörebröd. Trevligt och gott! Skönt med ledighet men tyvärr inget superväder som jag hade önskat.

Vi har renar här och de är många detta år, de kommer upp på tomten men det är skönt att kunna kontakta och han en god relation med ägarna. De kommer direkt när man kontaktar dem. Stor eloge för det. 

Vaccination för mamma o G och det känns tryggt att det nu börjar att röra på sig. Nu härjar en brittisk mutation som de flesta blir smittade med. Vi packar och tömmer, mannen är duktig på att stuva in det när det kommer hit. Många förråd är nu fulla av saker. 

Vårkänslor och sopade gator i stan, härlig känsla. Sommardäcken är på bilarna. Jag säljer iväg saker som jag inte ska använda senare. Vi beställer isolering, golv och ny balkongdörr för kommande renovering. Även färg till alla väggar är inköpt. 

Köpte en ny elcykel och dagen efter hade det kommit 20 cm snö!

Valborgsmässoafton men en kall sådan så vi grillar mat men hoppar brasan detta år. Kungen fyller 75 år utan något firande.


Maj
, Nu packar vi igen men denna gång är det hela stugan som ska packas ihop och det mesta ryms ute på altanen och på loftet. Vi flyttar in till stan för sista gången medan mannen ska renovera och isolera. Trappen skruvades ner och såldes till Västerbotten. Tänk vad det blir fult och skitigt vid rivning oh renovering innan man får börja att bygga upp det igen. Jag har varit hit och målat i sovrummen. 

Jag är på medicinsk massage och utsätts då för smitta av massören som testat positivt med covid utan symptom. Jag sätter mig i karantän i lägenheten och mannen stannar kvar i stugan och han bor i gäststugan medan jag väntar på mina 2 provsvar. Som tur är så var det negativt och jag kan hämta hem mannen. Piteå fyller 400 år och just då firar vi det via Teams och på varsitt håll. Mannen kunde komma hem under den kvällen och jag hämtade honom ute i stugan. 

Målar golvlister och gör en del vårstök här ute. Mamma o G börjar också att rensa bland sina saker i källaren. De har en hel del saker att göra innan deras hus blir tomt. Nu gäller det bara att de hittar en lägenhet, det är inte det lättaste just nu. 

Det är en kall månad och det fortsätter hela maj ut. I slutet av maj är så renoveringen klar, vilket slit och vilket jobb mannen gjort. Vi har dock inga innerdörrar än på ett tag. Skönt att få lämna lägenheten som inte är kul att vistas i när det blir sommar. Vi flaggar för morsdag och även för mannen som fyller 59 år den sista i månaden.


Juni
, Skolavslutning med inspelade inslag så det är andra året utan vårdnadshavare. Vi öppnar poolen och det är en varm start på månaden. 

Vi plockar ur det sista ur läggan och så de sista större sakerna som ska förvaras körs till ett stort förråd i Öjebyn. Jag kan lova att det regnade rejält den dagen! Sonen fick våran nya TV då den inte ryms i vår lilla stuga.

Svåger och svägerska kommer hit under någon vecka. Vi får vår första vaccinationsspruta. Ny mutation som heter Delta varianten blir vanligaste coviden. Midsommar firas på Fårön. Mannen går på semester redan i juni. Vi har regeringskris och stadsministern behövde som tur var inte avgå. Syster fyller år och vi fikar lite. . Vi lämnar in nycklarna till lägenheten. 


Juli
, Semestermånad som tillbringas hemma i Piteå. Vi servar bilen i Luleå och så besöker vi Villa Varm för att få en ritning på ett hus. Ett första trevande steg mot en nybyggnation. Covid lugnar ner sig och Sveriges restriktioner försvinner allt eftersom. Havsbadet öppnar upp och det är många som vill campa och umgås. Vädret är fantastiskt de första veckorna med temperaturer mot 27 grader. Vi uppvaktar en 50 åring. 

Vi har möhippa för bruden och så blir det ett efterlängtat och vackert bröllop utomhus. Så trevligt och alla har ett stort behov av att få umgås det pandemin har stoppat allt umgänge under lång tid.

Mannen börjar jobba igen efter en arbetsintensiv semester här hemma. Det känns som att vi bor på Bredviksberget. Fiffigt med Anytime då man åker dit då det passar. Jag har junta och det är ju trevligt att kunna sitta ute och träffas och surra.


Augusti,
Dags för mig att börja jobba igen och nu träffas vi allihop i en matsal med avstånd. En bra start. Vi beställer en kamin för leverans senare under hösten. Noliamässan ställs in men OS i Peking blev av 1 år försenat och det går bra för Sverige med medaljer.

Vi har haft besök av en björn på grannens tomt, känns sådär. Vi åkte till stan för att besöka mopedens dag och även en liten uppvaktning hos en morbror som fyllde 70 år. 

Mysig surströmmings fest på Solstrand och det var så mysigt i deras pergola med en presenning som hjälpte mot regnet som kom under kvällen. 

Massage för hela baksidan med fötter som masserar in oljan, det är väldigt skönt. Loppis på Nolia med mamma och vi fick sälja en hel del. Loppis nr 2 i Bergsviken och där sålde jag knappt något alls. 

Dieselutsläpp vid Haraholmen och det är så sorgligt. Blåsigt med hårda vindar som gör att massor med barr kommer ner. Tömmer ut krukor och det är lika sorgligt varje år. Växthuset har fått ohyra i tomaterna. 

Sonen är här med sina vänner och vi  gamlingar bastar och är i gäststugan, kul att de vill hänga hos oss.


September,
  Det är ett riktigt svampår och det finns massor med Karl-Johan. Torkar allt vad jag hinner med. 

Morfar skulle fyllt 100 år och hans grav får lite blommor. Sonen fyller 30 år och det är ett stilla firande här hos oss. 

Sonen börjar att plugga på distans. Vi köper ved och staplar den inför vintern när vi ska elda i bastu och kaminen. Mamma opererar sitt ben och hon får låna svärmors rullstol när hon har rehab. Rensar ute och allt tas in i växthus och förråd. Poolen stängs av. En kall september. Vi får delta i en konsert på 2 Kök. Kul med lite kultur.

Skolan hyr hall och spelar padel. Jag ramlar illa och bryter min högra arm uppe mot axeln. Lång läkning med sjukskrivning i nästan 90 dagar. Otroligt frustrerande och jobbigt när det är så mycket smärta. 


Oktober,
 Jag sitter där jag sitter i min fåtölj. Äter piller och är helt slut. Mannen är hemma och hjälper mig första dagarna. Sonen är behjälplig med skjuts till ortopeden och andra besök. Brottet ligger bra och jag ska ta det lugnt. 

Vi får vatten ingrävt till garaget, hela tomten ser ut som ett slagfält men det får fixa sig till våren. 

Jag ser serier och TV så att jag är less. Firar kusinen som fyller 50 år och det är en av mina första besök hos någon efter skadan. Inte lätt att äta snyggt med vänster hand. Fysioterapeut med träningsprogram för att bli bättre i armen. 

Första snön har lagt sig och tinat bort och kommit igen. Jag beställer nya glasögon och det blir bra när de kommer.




November,
Allhelgonahelg, lovvecka och jag börjar att jobba heltid igen. Vi har problem med motorer, Passatens kamrem går sönder, Mercans AdBlue går sönder och snöslungan rasar ihop. Inga roliga utgifter men nu måste ju oturen vänt? Träning och att köra bil fungerar bra för mig nu. 

Middag med vänner på Euste gård, riktigt mysigt men kallt som bara den. 

Pyntar med massor med ljusslingor och granar (tallar) utomhus då det blir så mysigt och det behövs ljus i denna mörka årstid. 

Till Boden med sonen för att gjuta sulor till hans fötter. Konsert i Black Box och det var mysigt. Just nu går vårt liv ut på att söka saker, vi vet att vi har det men frågan är var?

Vi blir med kamin och efter besiktning så får vi börja att elda. Mysigt men svårt att få till bra eld. 

Jag drar till IKEA och det går bra men jag har rejält ont i armen innan jag är hemma igen. Det var en jobbig resa för mig. 

Junta på Tage och så konsert i Öjeby kyrka, så mysigt att få göra någon aktivitet tillsammans med andra. 

1:a advent och nu är det pyntat här i stugan. Känns mysigt och kul att få göra det. Jag behöver dock hjälp med vissa saker som jag har svårt med. Armen blir bättre men är inte alls bra. 


December,
Mysigaste månaden är här! Glöggträffar utomhus med vänner och grannar. Så kul att träffas!

Covid och svårt med vikarier i enheterna. Det blev en snökanon här med 50 cm snö och ingen plogsväng då det kommit 8 cm i stan. Vilken pärs att ta sig till jobbet!

En kall månad och trots det så snöar det varje dag.  Lucia som är inspelad även detta år. Granen kommer in och kläs men vi klipper in den mot väggen då det är så trångt här. Julafton hos oss och son, mamma, G och svärmor är här. Tomten kommer på besök. Resten av helgen är lugn utan måsten. 

Hemmajobb för mig medan mannen jobbar på plats. Hinner läsa en del böcker precis som tanken var. 

Nyår blir hos oss med A & U samt L & R. Trevligt värre att få vara tillsammans. 









Inga kommentarer: