fredag 3 december 2021

Snökanon

 

Från igår kväll till i morse så hade det kommit 50 cm snö här hos oss. Mannen steg upp kl 5.00 för att skotta lite. Vår snöslunga har pajat så det blev till att skotta för hand. När jag åkte iväg vid 7.00 så hade ingen snösväng kommit hit. Jag åkte iväg och plogade mig fram med bilen. Den halvmeter snö täckte genast lyktorna på bilen så det blev svart, dessutom så byggde snön fram på huven med ca 40 cm så jag såg absolut ingenting. Siktade mot plogkäpparna för att få någon orientering så jag inte skulle köra av vägen. Vid postlådorna så fanns det ett spår som jag kunde följa. Hade tänkt att stanna och ta bort snön vid lyktorna men jag var så rädd att jag skulle köra fast om jag stannade. Jag körde ut mot Havsbadsvägen och helt plötsligt så gick det en man i spåret. Jag tutade och det kändes som timmar innan han hoppade åt sidan. Jag tog mig ut till vägen men min puls var hög och det var en riktig pärs. Mannen förstod min frustration då även han tagit sig ut till vägen. När vi kontaktade vägmästaren så hade inte plogsvängen gått då många delar av Piteå fått mellan 3-10 centimeter. Här ute vid havet hade vi fått en snökanon och det är därför vi fått så otroligt mycket snö på kort tid. 

Sonen har varit hit på middag och idag blev det taco. På spåret senare och i dag var vår lilla stad med för andra gången vad jag kommer ihåg. Kul var det i alla fall.

Inga kommentarer: