fredag 2 april 2021

Långfredag


Vilken tråkig dag detta var under hela min uppväxt. Ingen var hemma av mina kompisar för de drog i väg till Våggatjolme, Vittjåkk eller till någon stuga. Vi hade ingen stuga så vi var hemma. Hade jag tur fick man plocka ut cykeln och det var alltid lika kul. Sen var det alltid kul att få nya stövlar och nya träskor som man fick årligen då fötterna växte allt eftersom. Påsken var inte någon favorit högtid under min uppväxt. Nuförtiden älskar jag den och det är framförallt för att man är ledig.

God mat och lugn och ro är väl det som har präglat denna dag. Vi äter och myser och idag har sonen varit här på middag och det är alltid lite mysigt. Vi har under sista dagarna haft en riktigt cool måne som stigit upp ut havet som en orangea apelsin som sedan blir vit och fin. Lika häftigt att se varje gång. 

Idag har min morfar varit borta i 3 månader, det går bättre för mig för varje dag men jag saknar verkligen våra samtal och att kunna besöka honom. Har så många gånger under dessa månader tänkt att jag ska åka dit. Så saknad är han i alla fall. Tiden går och alla minnen består och det är väl så det ska vara. Jag hade en fantastisk morfar och även min mormor var lika fin människa hon när hon levde. Så tacksam att haft de i mitt liv under så lång tid. Inte alla som har en mormor i 44 år och en morfar i 55 år. 

Inga kommentarer: