lördag 2 januari 2021

Sven Göran Westerberg


Idag somnade morfar in vid lunchtid. Redan igår så var det oroligt och mamma o hennes syskon var där igår kväll. Mamma och Anders sov där hela natten och 2 timmar efter de åkt därifrån så vände det och allt gick väldigt snabbt. De ringde från Hortlaxgården och 4 minuter senare så hade han avlidit stilla och fint. Han fick morfinsprutor från och med i förrgår för han hade ont i kroppen och med oro och det ska han inte behöva ha så då är morfin bra. Morfin påverkar andningen men är man så gammal så gör det inget utan man ska ha det lugnt och stilla. Skönt för honom att det är över. 

Så otroligt stolt jag är att få ta del av denna fina familj. Morfar hade ett stort hjärta där vi alla fanns med. Hans omsorg och kärlek räckte gott och väl till oss alla. Han brydde sig verkligen. Enda gången han sagt till mig om jag verkligen tänkte rätt var när jag skulle påbörja min lärarutbildning. Han tyckte att Viktor var liten och det skulle bli så jobbigt för mig så även då var det i alla välmening som han sa det. I efterhand så tyckte han att det var en bra idé med en utbildning och han har varit väldigt stöttande.

Ett bra och rikt liv har han haft med en stor familj. Han kommer att vara så saknas av mig trots att jag unnar honom att somna in då han har levt klart, det är något vi pratat kring redan för ett antal år sedan. Han önskade att få somna en kväll och aldrig vakna på morgonen efter, nu blev det inte riktigt så men han har haft det jobbigt de senaste dagarna men i övrigt har han haft det bra. 

Jag tog fram lite fakta kring morfars ålder. Han blev 99 år, 3 månader och 23 dagar det betyder att han blev 36274 dagar vilket är 5182 veckor och 2 dagar som är lika som 1191 månader. Morfar föddes på en lördag och hans senaste födelsedag var på en torsdag. När Göran föddes var Oscar von Sydow Sveriges statsminister och han var partilös. Gustav V var Sveriges kung. Tänk vilken utveckling vårt samhälle har gjort under morfars liv. 

Sån tacksamhet jag känner mot min morfar och även mot min mormor men min saknad kommer att bli stor. Känns som en del av mitt liv nu tagit slut då jag inte har några morföräldrar i livet men det är få förunnat att ha kvar en morfar i 55 år. 





Inga kommentarer: