onsdag 21 december 2022

Vintersolståndet


 Idag går vi mot ljusare tider, det känns så fantastiskt skönt och det händer just på Tomas dagen. 

Tomas fylletunna

Tomasdagen var en marknadsdag, då många passade på att göra inköp inför jul. Det kunde vara julklappar till nära och kära eller julbrännvin som skulle köpas in, i synnerhet efter att husbehovsbränning av sprit förbjudits, vilket skedde 1855. Öl bryggdes dock länge i hemmen, och en tradition var att julölet fick lov att provsmakas på Tomasdagen. ”Tomas fylletunna” kunde dagen av denna anledning kallas i folkmun.


Jag har under dagen beslutat att ta ledigt imorgon också. Jag har semester på fredag så nu kan jag kalla det jullov. Så väldigt välbehövligt för en trött hjärna. Handlade det sista idag på ICA och Ja, jag är medveten om att jag kommer att hitta sker som jag missat och måste handla mycket mer. Sen är det en julklapp till syskonbarnet som är svårt och jag idag inte har riktigt koll på. Presentkort på MAX kanske det blir?

Julen är i alla fall här och det får bli som det blir och allt blir bra i alla fall.


Inga kommentarer: