lördag 9 december 2023

Anna

 Vaknade till ett snölandskap, ja nu har vi mycket vitt utanför. Det har snöat fram till lunch ungefär. 


Idag är det Anna dagen och förr skulle lutfisken läggas i blöt denna dag. Nu har vi ingen torkad långa att lägga i blöt. Vi äter inte lutfisk på vårt julbord överhuvudtaget. Fick det tidigare hos svärmor och svärfar men inte på julafton utan någon utav mellandagarna. Just lutfisk är en av rätterna som är på väg bort från det julbord och den tradition som funnits länge. Lutfisk, kalvsylta är på väg bort och Janssons frestelse ligger i topp på saker som man vill ha på sitt julbord. För mig är lax, sill, sillsallad, nubbesallad och ägghalvor det som ligger högst upp på mitt julbord. Jag håller mig mest till fisken.

 Jag hade huvudvärk som ett skruvstäd runt huvudet redan när jag vaknade. Tog 2 Treo och åkte till Hortlax för att skotta och tända på gravarna. Sen till Maggans Djungelkiosk, köpte en julklapp till mig från mannen. Sen till stan för att hämta ett paket på Dressman, HM och blomsteraffärer. Söker små ljuslyktor/amplar för att hänga upp hyacinterna så att Siri inte kommer åt dem. Nu har jag fixat glasburkar som jag virat ståltråd runt och nu hänger de i gardinstången. När jag kom hem från stan så hade jag fått migrän Tog Immigran.

Mannen är på julfest med sina arbetskamrater på Storfors Folkets Hus. Jag skulle iväg på Munskänkarnas julfest på Statt. Sov 15.15-17.10 och då hade huvudvärken lättat men det var inte läge för något vin idag så jag fick avboka allt. Ser TV och myser med Siri här hemma.

Inga kommentarer: