lördag 6 februari 2021

Samernas nationaldag


 Idag är det samernas nationaldag och det är en dag som går mig ganska spårlöst förbi. Har en morbror och en moster som fyller år och det är väl det jag främst tänker på denna dag. Det brukar även vara Jokkmokks marknad under denna helg men just detta år är den digital för första gången inställd på 400-år.

 Denna pandemi gör det surt och vi har ju inget att välja på just nu. Det har visat sig att mutationen på viruset är mest troligt i vår stad också? Det är över 100 personer på Northvolt i Skellefteå som har smittats och det är främst utländska arbetare som har tagit hit det. Nu är det ju en ny lag att man sätts i karantän om man är utländsk medborgare. Det skulle varit lag för länge sedan tycker jag. Sverige har verkligen tagit en egen väg i denna pandemi. 

Stugliv i helgen och det sköna vädret gör ju en fantastisk helg ännu bättre. Lunch ute på Murrikkan och bara det gör ju att man känner hopp om vårvintern som snart är här. Härliga tider. 

Mello börjar idag och jag bryr mig inte alls. Har man inte annat att göra eller titta på så tittar vi men det är inget jag längtar efter längre. Känner mig som en dinosaurie. 

Inga kommentarer: