söndag 5 januari 2020

Trettondag jul

Trettondedag jul, trettondedagen eller trettondagen är en kristen högtid som infaller på den trettonde dagen i julhögtiden, det vill säga den 6 januari och är i Sverige en allmän helgdag. Wikipedia
Datummåndag 6 januari 2020 
Geografi och firareKristna i hela världen
Allmän helgdagmånga länder
Traditionergudstjänster, stjärngossar
Andra namntretton(de)dagen, epifania(dagen), Theophania, heliga tre konungar(s dag)
AnledningUppenbarelsen av Jesus som Guds son, de tre vise männens ankomst till Jesus och dopet av Jesus

Ytterligare en helgdag men detta år är det på en söndag. Vi lämnade Skellefteå under fm och var hemma 10.30. Jag har mått dåligt hela dagen. Det började redan tidigt i morse då jag vaknade och magen gjorde sig påmind. Sen var det samma när jag vaknat. Frukost för mig på Skellefteå stadshotell bestod av en kopp tea då jag ville klara redan hem.... Sen har jag sovit hela dagen men orolig mage och frossa och värme om vartannat. Har funderat om jag håller på att blir sjuk men just nu mår jag något bättre och ska förflytta mig från soffan till sängen. Så kan det gå, en riktig skitdag helt enkelt. 
Vi åt i alla fall otroligt goda rätter i drygt 5 timmar. Varje rätt är väldigt liten som tur är när det är 14 stycken. Av dessa är dessutom 3 st dessert.

Inga kommentarer: