fredag 17 januari 2020

Storstrand

Tystnad gynnar bara förövaren en föreställning som jag fått bevittna i morse på Storstrand. Det var två kvinnor som spelade så bra och den tog verkligen tag i mig och kändes i magen på ett sätt som inte alls kändes bra. Handlar om mäns våld mot kvinnor, hur det kan se ut och te sig på många olika sätt. En relation börjar ofta med förälskelse och så i vissa fall så går något snett, det kan börja med kommentarer som är nedlåtande och så stegras det till att tillslut övergå i misshandel. Behöver inte alltid vara fysisk utan den psykiska delen är den som bryter ner en person. Negativ beroendeställning är något annat som räknas som kan vara misshandel. Ekonomisk misshandel är när en person inte själv får förfoga över sina egna pengar. Mannen står för hus, bilar, båtar osv medan kvinnan betalar för kläder, mat och skor. När man sedan separerar så har kvinnan inte något av värde. Huga så svåra saker och svårt att upptäcka hos andra, detta måste lyftas och vi måste prata om det.

I övrigt så anser jag mig ha gröna fingrar men det förstår inte min Elefantöra. Dessa krukväxter
räknas som lättskötta, icke hos mig dock. Här lever de knappt och jag kan inte säga vad jag gör för fel. Kanske för lite vatten men när jag vattnar mer så ruttnar stammen och bladet ramlar av. Faktiskt trivs den som jag har i stugan mycket bättre och den får ju knappt vatten men det är ju även kallt där.


Inga kommentarer: