söndag 29 december 2019

Summering av året 2019

En kort summering av året som varit:

2019

Januari:
Svärmor faller illa under natten mot nyårsdagen och mannen tillbringar dagen på lasarettet. Trots allt gick det bra men hon slog sig rätt illa.
Mamma ramlar några dagar senare och bryter benet, Hon opereras i Sunderbyn och en lång rehab påbörjas som pågår ännu ett år senare.
En blåsig månad med flera stormar som drar förbi Sverige,
Väldigt kallt med temperaturer mellan -20 till -30, inte kul för min kropp som var väldigt ond denna månad.


Februari:
Vintermånaden med både kyla och 6 plusgrader, tokigt väder. Åker till stugan för att det låter så väldigt då det är en trubadur under oss i restaurangen.
Svärmor fyller 92 år och bjuder på Tage. Jag går mest hela denna månad och längtar tills den ska ta slut. Fortfarande en ond kropp. Inte så kul då det tar på humör och orken.


Mars:
Sportlov i Piteå och jag är ledig någon extra dag under veckan.
VM i skidskytte och skidor och det gick bra för Sverige. I Piteå har vi VM i skidorientering och här utanför så pågår det aktiviteter. Kul med hela världen här i lilla staden.
Morfar flyttar till Hortlaxgården och hans lägenhet töms, man tömmer ut ett helt liv. Vemodigt!
Middagar och underhållning med goda vänner.


April:
Vi flyttar till stugan i början av månaden. Påsken kommer och går i lugnets tecken och det behövs för att det är hektiskt just nu.
Sonen börjar sin praktik i Skellefteå.  Stölder i skolan där någon utifrån under förmiddagen gått in och tagit telefoner och Ipad. Himla trist.

Maj:
Vi åker på semester till Göteborg för att se Elton John.
 Goda middagar och mysig Afternoon tea. Sen mot Oslo. Så mysig lite stad. Vi åkte vidare Trollstigen och till Trondheim. Hem via Åre. En roligt och otroligt vacker tur. Hem för att jobba på tomten.

Mannen fyller 57 år och det firas i stugan.

Juni:
Skolavslutning och det känns otroligt skönt att detta läsåret är slut, har varit ganska slitsamt.
Midsommar kom och gick på Fårön och vädret var inte så bra, I Piteå har det slagits regnrekord, åska och strömavbrott följer med det hela. Vi har tömt ut förrådet som TV-Butiken hyrt, det tar på ordentligt att tömma och sortera så att det ryms i stugan.



Juli:
Äntligen lite ledighet och semester hägrar. Vi håller oss hemma då vi var i väg i maj. En kall juli. Jag fyller 54 år och det känns inget speciellt. Vi tittar på Nanne Grönvall på SPA fyren och vi fryser så att vi skakar.  Vi åker till Fåröfesten och årets tema är Oscarsglan. Vi tolkar filmen Gudfadern. Gyllene Tider spelar på havsbadet och vi har fest i klubbstugan. Vilket väder och vilken fest, helt otroligt så tur man kan ha. Mannen har tidig semester och börjar om att jobba 15/7.


Augusti:
Vi har haft otroligt torrt sen i juni och gräsmattorna lyser gula och även träden gulnar en månad innan ordinarie tid på året. Inte så bra för marken. Jag börjar jobba och skola startar igen. Ny termin och min sista på rektorsprogrammet. Åker på utflykt med morfar och mamma till Jävre på kvarnen där vi fikar. Vi klättrar och är med i Top of Piteå.

Sonen och jag åker till London några dagar. Det är otroligt varmt över 30 grader varje dag. Mysig resa med en tur till Harry Potters filmstudio.

September:
Höstmånaden är här. Morfar fyller 98 år och jag kan inte delta då jag är i Umeå på Universitetet.
Sonen fyller 27 år och vi firar i vår lägenhet. Vi flyttar hem till stan igen för det blev snabbt höst detta år.

Oktober:
Höstvackert ute men grått och mörkt. Känner mig trött.
Mycket av tiden går åt till examensarbetet och det är så otroligt tur att jag har Viktor som stöttar och hjälper mig.  Firar kusin som fyller år.
Druttade rejält på isen men som tur var så höll hela kroppen trots att jag blev blåslagen.

November:
Mysig middag på Storfors med vänner, så bra att få energi av att umgås. Längtar efter att börja adventspynta och i år är jag tidig då jag ska ner till Umeå en sista gång. Vill att det ska vara klart när jag kommer hem.
Examen på rektorsprogrammet och sen fira när jag kommer hem med 25 pers hos oss. Otroligt fina dagar att ta med i minnesbanken.

AW med jobbet och så kommer då första advent. Wow så mysigt det är! Grått, mörkt och regnig månad. Julfest med Sparbanken och då åt jag årets första julbord. Sonen gör praktik på en byrå i stan.

December:
Myser på hela månaden. Tiden bara springer iväg. Jobbar och är helt slut, finns tendenser till utbrändhet i kroppen. Månaden rusar och jag skulle önska att man kan stoppa tiden lite. Ingen julstress överhuvudtaget. Julafton hos mamma, lugnt och skönt för mig. Juldagen här med M,M o L-A. Stuggrannar på middag i stan en av helgdagarna och så nyår i läggan.





Inga kommentarer: