torsdag 11 januari 2018

Mötesdag

Började dagen med en teamträff sen träff med vår chef och så lunch på golfen. Sen åkte vi alla till Havsbadet där vi from nu ska ha konferens. Men det känns verkligen inte alls bra att alla ska åka dit varje vecka så nu har vi bestämt att vara på olika skolor i stället. Glädje för alla.
Sen när jag kom hem så gick jag ganska omgående till ett företag som heter Curatina. Lite mingel och mat och så tre föreläsningar.
Först var det VD på Piteå energi och det handlade om ledarskap.
Sen en kvinna som berättade om mindfulness och ledarskap
Sist ut var en man som startat spelinstitutet och han är idag mental tränare åt Charlotte Kalla. Alla tre var jätte bra och intressant men jag gillade verkligen Thomas Nilssons föreläsnings om KBT och mental träning. Skulle gärna träffa honom ett par timmar för att få bli lite peppad mental.

Öva dig i att vara optimistisk och tänka positivt
Skriv dagbok över dina mål och delmål
Du kan identifiera hindrande tankar genom att stäålla dig följande frågor:
·         Kan jag tolka den här situationen eller erfarenheten på ett annat sätt?
·         Kan det komma något gott av den?
·         Innebär den några möjligheter för mig?
·         Vad kan jag lära mig av den inför framtiden?
·         Gör den mig på något sätt starkare?

Jobba på att undvika ältande
·         Gör dig fri från ältande och grubblerier. Gör någonting annat som upptar din tid så du inte hinner grubbla.
·         Skrik! Högt eller tyst för dig själv när du grubblar- Tyst! Stopp! Nej! Jag vill inte!
·         Lägg det åt sidan, ”okay, nu har jag inte tid men jag tar itu med det om 30 minuter”.
·         Ring någon, prata med någon.
·         Ta itu med det du grubblar på. Hitta en lösning. Gör det. Om du inte kan själv, be om hjälp.
·         Lär dig undvika källor till grubblerier. Är det kopplat till personer, situationer, platser, händelser?
·         Lär dig meditera, yoga, mindfulness, öva avslappningsövningar.
·         Åk helikopter. Dvs lyft dig från det lilla till det stora. Sätt ditt bekymmer i ett större sammanhang.

Spending today complaining about yesterday won´t make tomorrow better
Lär dig att härda ut
·         Problemorientering. Vilka alternativ har du?
·         Känsloorientering. Lär dig acceptera och nyttja de stunder du har det bra till att göra något positivt.




Inga kommentarer: