lördag 22 februari 2020

Gran Canaria

Vi åkte från Luleå 7.50 i fredags och resan tog drygt 7 timmar. Lite trångt plan utan underhållning men det löser man ju lätt med en bok. Efter vi fått bagaget så tog resan 40 minuter från flygplatsen och till vårt hotell i Amadores. Bra och snabbt.
Vi checkade in och fick samtidigt lite cava i receptionen, bra start. Superfint hotell med 2 sovrum och stor terrass. Tyvärr så är sängarna stenhårda och jag och mannen tog det lilla sovrummet med en gemensam säng på 140 cm och ett täcke. Inte alls bra för min kropp men det är ju ofta dåliga sängar på hotell i andra länder. Vi kom ju under em så vi hann utforska hotellområdet och även någon restaurang under kvällen. Den heter Ciao Ciao och där åt jag en seabass, en havsaborre som var god.
Lördag: Varmt och soligt, mot stranden vid 10.30 och vi tog en promenad nedför backarna. Otroligt brant och vi bodde högt upp. Bra för ben och rumpa med den träningen. Solmätta under eftermiddagen så avslutade vi med ett dopp i poolen. Under kvällen åkte vi taxi, som är otroligt billigt till Puerto Rico som ligger granne och på andra sidan berget. Vi strosade runt och kollade in all kommers och deras alldeles nya shopping mall. Vi åt på ett steakhouse och jag valde Sjötunga Walewska, god men otroligt stor portion.
Söndag: Började dagen med en promenad upp och ner runt där vi bodde. Åkte till stranden men jag mådde inte alls bra och lämnade det för att åka till poolen för att ha en toalett nära till hands då jag kände mig orolig i magen. Låg under en parasoll hela dagen. Mot kvällen började jag att må riktigt illa. Kräktes ett antal gånger och då släppte det. Även Anneli hade körig mage så vi båda blev hemma då det var dags för middag. M & U åkte till Puerto Rico denna kväll.
Måndag: Stranden igen och samma procedur som dagen innan men idag var det växlande och jag upplevde det kallt när solen gick i moln så jag gick hem till hotellet och låg vid poolen där jag upplevde det varmare. Under kvällen så åt vi på ett flådigt ställe vid stranden, Amadores beachclub. Jag valde en god Caesar sallad för att se om magen lugnade sig och det var ett bra val.
Tisdag: Valde att stanna vid poolen även denna dag och jag trivs väldigt bra utan alla sand. Magnus stannade också med mig så vi åt lunch i läggan.  Åt vid marinan i Puerto Rico på en restaurang som heter Oscar´s. Jag valde grillspett som kom in hängande från en ställning. Mycket gott!
Onsdag: Vi tog en båttur från Puerto Rico marina till Puerto de Mogan. Mycket mysig och pittoresk by. Lunch på en mysigt restaurang på ett litet torg. Vi valde att äta i Amadores på Aqui och jag åt Pasta del Mar.
Torsdag: Sista dagen och jag valde även denna dag att vara kvar vid poolen. Mannen mår inte alls bra i sin mage och han valde hotellet hela dagen. Denna dag var en mulen start som sprack upp till full sol vid 11.00. Promenad runt omkring i alla backar som finns här.  Lite kyligare i luften denna dag men det är alldeles nog varmt i alla fall. Vi tog en taxi upp på höjden för att kolla in ett köpcenter som heter Europa och där köpte M nya badbrallor. Under kvällen åkte vi till Puerto Rico och åt på en restaurang som heter Pinocchio. Helt ok pizza för min det. Mannen äter lite då hans mage är orolig.
Fredag: Dags för hemresa och vi blir upphämtade 11.20 vid hotellet. Men nu fick vi åka buss i 1,5 timmar för att hämta upp andra resenärer. Hemresan tog 6 timmar och det gick jättebra vi landade 30 minuter innan tänkt tid. En mycket bra resa med bra klimat och lätt miljö att vistas i. Smart att resa direkt från Luleå utan mellanlandning.

Inga kommentarer: