tisdag 25 december 2012

Juldagen

En fin och skön julafton igåt, vi träffades här hemma strax före 15. Drack lite glögg och såg sedan Kalle Anka på TV. Vi var 7 vuxna personer, vår familj samt mamma o Gunnar, Bosse o Märta. Lugnt och stilla. Så var det dags för den goda julmaten som jag formligen älskar. Jag är ju galen i fisken så det blev mest fisk för min del, sonen går alltid på kött i stället. Mätta och dästa så kom då äntligen tomten till oss. Vi var ju lite osäkra om den skulle hitta hit till oss i stan. Bergsvikstomten kommer ju inte till den här sidan av älven! :) I alla fall kom så tomten och det var en modetomte detta år, fin rock, näbbstövlar, lovvikavantar och skägg. Lite konstig mössa hade den. Men det mest märkliga var att den tog av sig den första luva. Under den fanns en luva med stjärnor som blinkade, inte nog med det under den blinkande luvan fanns en glitterluva med paljetter. Tomten tog av även denna och där fanns ytterligare en röd vanlig luva. Påhittig tomte vill jag lova! I alla fall fanns det en hel del paket hos oss, de flesta var ju såklart till sonen men jag antar att alla var väldigt nöjda efter paketöppningen. Det var dags att dricka kaffe och äta en saffranstårta med mandelbotten som jag hade gjort. Vi avslutade kvällen med att spela Spingo, delad vinst mellan svärmor och Gunnar. EN bra dag helt enkelt! Våra gäster åkte hem ca 21 och då satte jag mig och såg på Svensson Svensson filmen medan mannen tog hand om disken.
Nu har jag vaknat efter att sovit jättelänge, sitter och ser i kapp de två avslutande avsnitt från årets TV.kalender. Ingen höjdare om du frågar mig men barnen gillar, Mannen sover fortfarande trots att kl är 11!!! Det händer inte ofta vill jag lova, nu är det ju så att han har varit uppe minst 2 gånger under natten så han är verkligen värd att få sova ut.

Inga kommentarer: