torsdag 5 januari 2017

Trettondags afton

Trettondagsafton[redigera | redigera wikitext]

För andra betydelser, se Trettondagsafton (olika betydelser).
Trettondagsafton
Twelfth001.jpg
TypKristen högtid
Datum5 januari
Geografi och firareKristna kultursfären
AnledningHelgaftonen före Trettondedag jul
TraditionerFestande
Andra namnEpifaniaafton
Trettondagsafton infaller den 5 januari, dagen före Trettondedag jul, i det kristna julfirandet. Man firar Trettonsdagsafton till minne av den dagen då de vise männen kom till Jesus i Betlehem för att ge Jesus sina gåvor. De kom den trettonde dagen efter Jesu födelse.
I många sydliga länder markerar den inledningen på karnevalsäsongen. I Sverige är dagen helgafton.









En ledig dag för mig. Mannen jobbar till 13.00 och då var jag hos sonen för att plocka bort lite julsaker. Nu är det kvar röda gardiner, krans på dörren och julgran. Fixar det i helgen men idag har det varit -28 grader så jag vill inte ens gå upp på vinden och hämta kartongen till kulorna.
Idag har jag även fixat gardiner här hemma för igår tog jag bort det mesta, har kvar två stora tomtar och två kransar samt ute belysning men det får vara kvar ett tag till.
Jag har haft en skön dag med mys och ingen stress överhuvudtaget. Har sett nyhetsmorgon och sen lite fix inför kvällens mat. 
Hämtade sonen kl 17.30. Lite guaccamole, rårakor med löjrom, oxfile med potatishalvor med gorgonzolasås, sparris och grönsaker. Till sonen rödvinsssås och ärtor och morötter. Sen till dessert så ät vi chokladpanacotta som tyvärr inte hade stelnat helt klart.....det händer ibland beroende på vad man blandar i grädden. Ska testa det igen men utan smak för att kunna se skillnaden.

Har precis sett ett program om ESC som Sverige höll i maj månad. Riktigt bra och proffsigt men så tycker jag att det varit de sista gångerna finalen hålls i vårt land. 
Tänkte gå till Tage i Lobbyn för lite drinkar men har precis bestämt oss för att vara kvar hemma och bara ta det lugnt! :)

Inga kommentarer: