tisdag 30 oktober 2012

Brand

När jag åkte från jobbet idag, tog jag en sväng förbi Maggans djungelkiosk i Hortlax. När jag hade köpt mina blommor och gick ut från affären så brann det rejält hos en granne där. Kolsvart rök som luktade brändgummi, lågorna slog högt och det såg väldigt otäckt ut. Jag hoppade in i bilen och körde in mot stan. Först i Bergsviken så mötte jag brandbilarna, usch tänkte jag. Många minuter kvar innan de är framme. Inte ett ljud på PT´s hemsida men hos Kuriren däremot står det att det gick bra i alla fall. Känns så skönt för det var väldigt otäckt. Så här står det i Kuriren: Grannen räddade garage PITEÅ. Bilen blev helt utbränd, men tack vare en god granne klarades ett garage från lågornas härjningar i Hortlax på tisdagseftermiddagen. Grannen hade inte stängt av vattnet till sin trädgårdsslang och lyckades hålla nere värmen från den brinnande bilen. Trots att den stod bara någon halvmeter från garaget spred sig inte elden vidare. Färgen hade dock hunnit börja flagna av värmen, men när Räddningstjänsten i Piteå kom till platsen kunde man snabbt släcka elden. Bilen blev totalförstörd, men garaget står kvar och ingen person skadades.

2 kommentarer:

Mestmamma sa...

Elden är farlig och kan förstöra så mkt. Efter 7 år på en brandstation så har man varit med om det mesta (fast på håll eftersom jag satt i Larmcentralen).

/Lisa

Vissla sa...

Okontrollerad eld är väldigt otäckt. Våra vänners hus brann ner för ett par år sedan och en elevs hem brann förra året natten mot examen. Usch och fy vad det kan drabba hårt! //Helena