lördag 4 april 2009


Helg igen men tyvärr är det gråmulet ute. Jag längtar efter den varma vårsolen som kan vara så fantastisk när den visar sig från sin bästa sida. Men vi verkar få längta några dagar till. Nu får vi hoppas att den kommer till påsken i stället. Idag har vi fått fina uppskottade gångar härs och tvärs över tomten. Mannen har kört den nya fina snöslungan som har gjort ett fantastiskt jobb. Nu blir det lättare för B o M att ta sig från bilen och till stugan.


Läste i dagens Norrbottens kuriren att den har hittat en tidskapsel från 1936. I den låg en massa dokumentation från den tiden, telefonkatalog, check på 2000:- som i dagens penningvärde hade varit värd 55.000:-. Banken finns dock inte kvar så den är troligtvis värdelös. En inspelning på diktafon tror jag att det var. Det finns knappast några sådana bevarade idag men de har tänkt till för inspelningen finns även nertecknad på papper. Tänk vad bra papper är för tack var de så kan folk idag läsa vad som står. Tänker på våra olika sätt att dokumentera idag, vad säger att det går att läsa det om 100 år???? I bland när jag tänker så känner jag mig framstegsfientlig. Det är jag egentligen inte men ibland kommer det en liten gen från förr och tycker om det gamla. Jag gillar tex böcker men de allra bästa för mig är de som är inbundna med vanligt papper. Nog är det bra med lyssningsböcker och även att läsa på nätet men inte går det upp emot pappersböcker. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4753520

1 kommentar:

marita sa...

fin blogg nu ska vi visst lyssna på alla
Marita