söndag 9 november 2008

London

Onsdag: Vi åkte hemfrån 12.30. Planet till Stockholm gick 14 sen ett snabbt stopp för att åka vidare mot London City airport. Häftig inflygning över London i kvällsmörkret. Vi köpte ett 7 dagars Oystercard, då får man åka obegränsat under dessa dagar. Såg en massa trista förorter utanför fönstret. Bytte till Underground, och åkte till vår station som heter Bayswater. Ett mysigt litet centrum mötte oss utanför. Vi gick mot hotellet en promenad på ca 3 minuter vi frågade efter vägen av en man med rolig dialekt. Väl framme var hotellet överbokat!!!!!Shit shit och shit det är det sista man vill när man har åkt i ett antal timmar. Nåväl bara bita ihop, det stod en taxi och väntade för att ta oss till ett annat hotell deen första natten. Vi skulle även åka taxi tillbaka på morgonen till Byswater Inn som vårt hotell heter. Vi mötte ett stort pampigt men gammalt hus fick ett rum av standardklassen som låg ut mot förlängningen av Oxfordstreet, alltså mycket trafik. Undrar hur mycket engelsmännen fryser under vintern för deras förster är inte alls täta och dessutom har de enkelglas.... Vi tog en promenad mot Paddington och då såg vi ett Steakhouse där vi åt förra gången vi var i London för 9 år sedan. Åt där igen då de har fantistiskt god mat, kostnad ca 1300:-.
Torsdag: Taxi tillbaka till ordinare hotell och sen åkte vi till Madame Taussoud, kön var ca 2 timmar! Bestämde oss för att köpa förköp till i morgon fredag i stället. Gick ner mot centrum och gick förbi ett hus dör Florence Nightingdale hade verkat. Kollade in lite butiker, köpte julkort bla. Kvällen var vikt för musikal, vi såg We will rock you. En historia med musik byggd på gruppen Queens musik. Jättebra! och fantastiskt duktiga artister. Strosade sakta genom London till en tunnelbana och åkte hem¨.
Fredag: Marknad på Portobello Road, eftersom vi bor jättenära Notting Hill så gick vi dit. Massor med stånd, antik affärer och mysig stämning. Köpte inget men mysigt var det. Såg precis ut som i filmen men Hugh Grant. Halv 2 hade vi biljetter till Madame Taussouds vaxkabinett. Kul att se alla kändisar men det var en helvetes massa människor. Vissa beter sig som idioter och tar ingen hänsyn till att det är mycket folk.
Vi hade beställt Afternoon tea på The Landsbrough, ett riktigt flott ställe med ett antal Rolls, Bentlys, Jaguarer utanför. Det här stället hade blivit valt till årets bästa Afternnon tea. En bellman som öppnade taxidörren och sedan öppnade dörren in till hotellet. Vita linnedukar, tunnt snyggt porslin, silver bestick, många servitörer, stor slygel med pianist som spelar softmusik. Sonens kommentar var att det här skulle jag kunna vänja mig vid. Kul att ha gjort detta men det är inte gratis: 1500:- för oss 3. Behövde ingen middag eftersom vi var mätta hela kvällen.
Lördag: Nu skulle vi se alla ställen, Big Ben, Westminsiter Abbey, Towern, Tower bridge, London eye, Trafalgar square med Lord Nelson. Åkte även till Harrods men det enda vi shoppade var en cd samt att vi lunchade där.
Vi hade bokat kvällen på Maze grill, en av Gordon Ramseys restauranger. Vi hade bord kl 21.30. Blev hänvisade baren när vi kom och fick sitta där en stund och kolla in alla människor. Vi åt kött som låg på planka, en ny fin planka. De kom även in och visade upp de olika köttsorter som finns att välja mellan. Vi åt även förrätt och dessert. Kostnad ca 3600:-. dyrt men gott.
Söndag: Nu var det shopping som gällde för mig för jag hade knappt besökt en enda butik. Mannen och sonen gick för sig själva. Vi startade dock tillsammans i Hyde Park och Speakers Corner, en enda talare som hävdade att han var ditsänd av djävulen!
När vi närmade oss hotellet så upptäckte jag ett jättefint shoppingcenter alldeles bredvid hotellet. Köpte även biobiljetter till den nya Bondfilmen. Vi bestämde oss för en mysig restaurang där den hade god mat. Gick sedan på bion. Packade våra väskor och förberedda inför avresan.
Måndag: Lämnade bagaget på hotellet och åkte till Buckingham Palace. Kom just till vaktavlösningen så vi stannade och såg det. Åt lunch på Hard Rock Café. Alltid lika kul att se vad de har för sovernirer. Sonen köpte trumstockar och mannen en t-shirt. Tillbaka til hotellet tog väskorna och åkte mot Heatrow. Vi flög från en annan flygplats nu och den är betydligt större. Hade inte gott om tid nu heller för resan ut tog 1 timme.