måndag 2 februari 2009

Måndag


Kyndelsmässodagen, idag har vi rett ut den här konstiga dagen som står i almanackan. Det fanns en lärare som visste vad man firar den här dagen. Vet du? Det är idag 40 dagar sedan Jungfru Maria visade upp Jesusbarnet i kyrkan. Man tände ljus och hade en fest. Kyndel är ett gammalt ord för ljus, alltså stearinljus. Kyndelsmässodagen är slutet på julen enligt kyrkoåret. Den kallas också lilla julafton......


Har varit hos min lilla mormor som ligger i sängen och har ångest och en oro utan dess like. Usch vad det är gripande att se hennes tillstånd som är just nu. Alla vi nära blir illa berörda av det som sker och det är inte alls konstigt att alla känner sig nedstämda just nu.


Jag har haft min korta dag idag och det var skönt att åka från jobbet till lunch. Tyvärr har jag inte hunnit med allt i min planering men jag tog mig tid att åka till ett solarie. Jag har rosacea en hudsjukdom som blossar upp under vinterhalvåret. Just nu är min haka inte rolig, jag har en massa finnar som har blossat upp. Min sjukdom gör att det lägger sig om huden får lite sol så just nu är det solariet som gäller. Skönt för en vintertrött och glåmig hud.

Inga kommentarer: