onsdag 20 maj 2009


Kort dag idag och det känns skönt! Kort och kort, vi jobbade heldag men när man jobbar med yngre elever så slutar de ju oftast 13.30 så då har man ju möjlighet att åka hem. Jag och min kollega kom iväg ca 14.30.

Nu ska vi vara lediga för att jobba hemmavid i stället. Vi ska skrapa och måla boden, rensa ogräs, fixa fönster hos morfar, vara hos frissan, äta gott, umgås med vänner och bara hinna var ledig! Är det här en möjlighet??? Vet inte men vi ska i alla fall försöka under de 4 dagarna som vi är lediga.

Sonen ska ha LAN här hemma från kl 12.00 i morgon till på lördag kl 12.00. Vi är hemma och jobbare men vi sover på stugan. Det går ju bra.

I morgon är det ju Kristi himmelfärds dag:

Kristi himmelsfärds dag, Kristi himmel, är en kyrklig högtidsdag, och en helgdag i den svenska almanackan, som infaller 39 dagar (40:e dagen) efter påskdagen. Den firas som den dag då Jesus enligt Bibeln lämnade jorden och fördes upp till himlen. Den liturgiska färgen är vit.
Temat för dagens bibeltexter enligt
evangelieboken är Herre över allting, och en välkänd text är slutet av Lukasevangeliet:
"Jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden." Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud.

Det här är också Folknykterhetens dag. Idag firas den inte lika som tidigare då det ofta förekom demonstationståg liknande 1:a majtåget.


Jag undrar hur många som tänker folknykterhet när de tänker Kristi himmelfärd?? Inte jag i alla fall. För mig är det en röd dag som gör det möjligt till en klämdag. Behövs så här i slutet av terminen då batterierna börjar vara i behov av laddning.

Inga kommentarer: